UUTISET



VENÄLÄINEN KULUTTAJA KOTIMAISEN MATKAILUN PELASTAJANA


Actival 07.06.2012 

Suomen tärkein matkustajavirran kasvu tulee lähivuosina idästä: liki 80 prosenttia pietarilaisista ei ole vielä koskaan käynyt Suomessa. Viime vuoden 10 miljoonasta rajan ylittäneestä noin 75 prosenttia oli venäläisiä, jotka jättivät Suomeen noin miljardi euroa. Venäläisten tuoman matkailutulon arvioitiin olevan noin 300 miljoonaa euroa. Venäläinen matkailijavirta on kasvanut vuosina 2006 - 2011 huimaa, noin kymmenen prosentin vuosivauhtia. Tärkeimmät rajanylityspaikat ovat Nuijamaa ja Vaalimaa, joiden liikennemäärät ovat noin 6,4 miljoonaa. Myös Helsingin ja Pietarin välinen laivaliikenne on kovassa kasvussa: vuonna 2011 yhteensä 260 000 rajanylitystä ja sisäasianministeriö arvioi liikenteen matkailijamäärien kolminkertaistuvan tänä vuonna.

Hurjat kasvuennusteet

Uusia markkinointi- ja palveluinvestointeja tukevat hurjat kasvuennusteet. Vuosina 2012 - 2016 ennakoidaan kasvun olevan noin viisi prosenttia vuodessa eli yhteensä peräti 33 prosenttia Vuosikymmenessä kasvu olisi puolitoista - kaksinkertainen.
Tällä hetkellä eri ministeriöt ennakoivat EU-tasolla, mitä mahdollinen viisumivapaus toisi tullessaan. Arvioidaan, että viisumivapaus tulisi jo ensi hallituskaudella, jonka seurauksena rajanylitykset moninkertaistuisivat. Raja-, raide-, tie- ja palveluinfrastruktuuriin tulisikin investoida jo nyt, sillä raja-asemat eivät toimi kunnolla edes nyt saati matkustajamäärien kasvaessa räjähdysmäisesti.

Pietarilaiset tärkein kohderyhmä

Tällä hetkellä pääosa venäläisistä Suomi-matkailijoista tulee Pietarin alueelta ja pieni osa Moskovan ympäristöstä. Lappiin sen sijaan tulee matkailijoita Murmanskin alueelta ja myös muista suurkaupungeista. Mahdollisen viisumivapauden seurauksena loma- ja vapaa-ajanviettoalueiksi tulisi koko Suomi nykyisen Saimaan seudun ja Helsingin sijasta.
Monet matkailukeskukset ja hotellit hiovatkin jo Venäjä-strategioitaan kehittämällä ruoka-, wellness- ja kulttuuripalvelujaan, lisäämällä venäjänkielistä palvelua sekä nostamalla palvelun tasoa. Venäjänkielisestä palvelusta ja viiden tähden taitajista on jo nyt huutava pula.

Holiday Club Saimaa suunnannäyttäjänä

Vasta avattu pohjoismaiden suurin matkailukeskus, Holiday Club Saimaa on näyttänyt suuntaa investoinneillaan tähtäämällä vaativien venäläisten matkailijoiden houkuttamiseen. Itä-Suomeen, kuten myös Keski-Suomeen tulee myös muita uusia kauppa-, hotelli- ja kylpyläinvestointeja juuri venäläismatkailijoiden määrän lisääntymisen seurauksena.

Hotelli- ja ravintolapalvelut aina ostoslistalla

Ensisijaisesti lähialueiden venäläiset matkustavat Suomeen nyt ja lähitulevaisuudessa shoppailemaan. Lomamatkailijoiden määrä on selkeässä nousussa, työmatkalaisten määrä puolestaan laskussa. Venäläiset syövät paljon ravintoloissa, käyttävät majoituspalveluja ja huvittelevat. Viime vuonna venäläisten ostamien hotelliöiden määrä oli 1,3 miljoonaa: määrässä on 25 prosentin kasvu verrattuna edellisvuoteen. Samalla jaksolla suomalainen kysyntä kasvoi vaivaiset neljä prosenttia.

Helsinki, Etelä- ja Itä-Suomi kärkikohteina

Helsinki hyötyy eniten viikonloppu- ja kesämatkailijoista. Itä- ja Etelä-Suomi pysyvät Pietarin alueelta tulevien kuluttajien suosikkikohteina. Rajaseutu saa eniten pika- ja päiväkävijöitä, Saimaa mökkeilijöitä ja Lappi taas voittaa viipymissä, jos vain matkakohteesta löytyy kiinnostavia aktiviteetteja.

Venäläinen matkailija länsimaalaistuu – kielimuuri silti ongelma

Yleisesti ottaen venäläinen matkailija on länsimaalaistunut. Hän varautuu matkaansa ottamalla selvää kohteesta ja tekee varauksia netin avulla. Uusilla sukupolvilla on mobiililaitteet ja älypuhelimet kuten länsinuorillakin. Venäläismatkailija odottaa saavansa parempaa ja laadukkaampaa palvelua ja tuotevalikoimaa kuin aiemmin. Huippuluksus- tai premium-palveluilla ja -tuotteilla olisi kysyntää enemmän, mutta tarjontaa ei ole riittävästi eikä siitä ole saatavilla tietoa kätevästi. Suurin ongelma on edelleen kielimuuri. Harvoissa ravintoloissa on vieläkään venäjänkieliset menut, mikä jo olisi kielirajoitteiselle venäläiselle suuri ilo.

Suomi taskussa -portaali auttaa löytämään ravintolapalvelut venäjäksi

- Venäläinen matkailija on aina Suomessa ostosmatkalla ja käyttämässä erityisesti ravintola- ja matkailupalveluja, kertoo Markku Rajala Premen Oy:stä. Häntä varten olemme avanneet venäjänkielisen Finlandia v Karmane – Suomi taskussa -portaalin. Matkaa Suomeen suunnitteleva venäläinen kuluttaja löytää sivuilta helposti ja täsmällisesti etsimänsä ravintolan omalla äidinkielellään. Sivusto tavoittaa päivittäin 70 000 kävijää ja määrän odotetaan nousevan 200 000:een vuoden loppuun mennessä, toteaa Rajala.

Venäläinen ravintola-asiakas poikkeaa mm ruotsalaisesta tai suomalaisesta kulutuskäyttäytymisessään olennaisesti: rahaa käytetään runsaasti nimenomaan ruokaan. Siinä missä suomalainen tilaa yhden alkuruoan, tai vain pääruoan, haluaa venäläinen kokeilla kaikkea ja tilaa koko menun luoden siten oman zakuskapöytänsä, sanoo jo vuosia venäläisiä perheitä palvellut ruokaravintoloitsija.

Lisätiedot
www.finlandiavkarmane.fi