UUTISET



RAVINTOLAT KISAAVAT NYT TOSISSAAN PARHAISTA LIIKEPAIKOISTA


Kauppalehti 17.01.2013 

HOK-Elanto valtasi Helsingin parhaita liikepaikkoja. Yksityinen ravintola on yhä useammin "kakkoskadulla", kirjoittaa Kauppalehti.

Kilpailu Helsingin ydinkeskustan ravintolapaikoista on huimista vuokrista huolimatta veristä. Yksityisillä ravintolayrityksillä alkaa olla jo vaikeuksia päästä sijainniltaan ykkösluokan toimipaikkoihin.

Vihreä kortti onkin kovaa valuuttaa keskustan ravintoloissa. Ydinkeskustassa S-ryhmällä on puolensataa toimipistettä.

Yksityinen ravintolayritys hävisi Helsingin ravintolakartalta viimeksi viikko sitten, kun HOK-Elanto osti Center-Innin ja sen kymmenen ravintolaa. Niistä kuusi toimii keskeisillä paikoilla ydinkeskustassa.

"HOK-Elanto hakee hyviä liikepaikkoja. Tosiasia on, että se kuka osaa ja kenellä on rahaa, sillä on mahdollisuus mennä eteenpäin. Osuuskauppa on tehnyt ravintoloissaan ammattimaista työtä", sanoo yksityisen Ravintolakolmio-ryhmän hallituksen puheenjohtaja Heimo Keskinen.

Ravintolakolmiolla on Helsingissä tusinan verran ravintoloita.

Tasokkaan ruokaravintolan perustaminen ydinkeskustaan alkaa olla yksityisen yrittäjän ulottumattomissa. Keskinen laskee, että kokonaisuudessaan investoinnissa puhutaan helposti miljoonista euroista. Isolla toimijalla investointikyky on parempi kuin yksittäisellä yrittäjällä.

"Tuollaiset summat ovat raja erittäin monelle yrittäjälle. Varsinkaan tässä taloudellisessa tilanteessa resursseja ei löydy."

Yksityisiä yrityksiä on keskustan huippupaikoilta karkottanut myös huima vuokrataso. Keskinen sanoo vuokrien nousseen kymmenessä vuodessa 50 prosenttia, kun kiinteistösijoittajat tulivat ravintolamarkkinoille.

"Yksityinen ravintola löytyykin entistä useammin kakkoskadulta, kun ykköskadulla ei voi pyörittää kannattavaa liiketoimintaa korkean vuokran takia", Keskinen sanoo.

"Kruununjalokivet, todelliset superluokan liikepaikat, ovat jatkossa todella hankalasti saavutettavissa yksityisille yrittäjille", sanoo ravintoloita välittävän Activalin toimitusjohtaja Ari Larnemaa.

Hän kertoo, että ykkösluokan liikepaikoissa vaihtuvuus on vähäistä. Kun ne menevät isolle toimijalle, kuten HOK-Elannolle, tilanne betonoituu ja yksityinen niihin tuskin enää pääsee takaisin.

"Tuollaisia nippuja tulee markkinoille harvoin. Niitä on nyt vielä kaksi yhtä aikaa ja kyseessä on ainutlaatuisia liikepaikkoja", Larnemaa viittaa Center-Innin kauppaan ja Primulan neljään ravintolaan, joista konkurssipesä parhaillaan hieroo lopullista kauppaa.

"Ne kannattaa napata, jos rahkeet riittävät."

Yksityisille ravintoloillekin jää elintilaa. Larnemaa muistuttaa, että kaikki huippuravintolat ovat yksityisessä omistuksessa.

"Asiansa, myös talousasiansa, osaaville yksityisille on tilaa. Hyvä liikeidea, asiallinen kustannusrakenne ja persoonallinen ote", Larnemaa luettelee menestyksen edellytyksiä.

"Yksityinenkin voi pärjätä ydinkeskustan alueella. Tasokkaampi ruokapuoli on omistajavetoista", sanoo Keskinen.

Hänen mukaansa yksityisen yrityksen valtteja ovat notkeus, osaaminen ja kasvollinen omistaja.

"Palvelu ei ole anonyymiä. Meidän ravintoloissamme asiakas löytää elävän omistajan helposti joka ravintolasta. Toisaalta kaiken tekemisen takana on asiakas. Kaikesta huolimatta asiakas valitsee edelleen osoitteen palvelun ja tuotteen perässä", Keskinen sanoo.

Hannu S. Vanhanen
Kauppalehti

LIIKEPAIKAT KIINNOSTIVAT OSUUSKAUPPAA

Osuuskaupan ravintolajohtaja: "Yksityisille on edelleen tilaa."

Ravintolatoiminnan lisäksi Center-Innissä kiinnostivat HOK-Elantoa hyvät liikepaikat.

"Meitä kiinnosti yhtiössä kolme asiaa: osaava henkilökunta, yhtiön hyvä kunto ja sen hyvät brändit. Kieltämättä myös hyvät liikepaikat kiinnostivat", sanoo HOK-Elannon ravintolatoiminnan toimialajohtaja Jouko Heinonen.

"Tässä tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus. Hyvä, että pystyimme sen käyttämään hyväksemme", hän sanoo.

Heinonen kertoo, että osuuskaupan strategiana ei ole vallata keskustan parhaita liikepaikkoja.

"Yksityisyrittäjille jää niin Helsingin keskustassa kuin muuallakin meidän toimialueellamme edelleen tilaa. Ei tämä siinä suhteessa muuta asemia suuntaan eikä toiseen."

Helsingin ydinkeskustassa, postinumerolla Helsinki kympissä, Heinonen laskee HOK-Elannon markkinaosuudeksi noin 10-11 prosenttia.

"Markkinaosuus on samaa luokkaa mitattiin sitä liikevaihdolla tai asiakaspaikoilla."

Koko S-ryhmän ydinkeskustan puolestasadasta ravintolasta HOK-Elannon paikkoja on noin 30. Loput, muun muassa hotellien yhteydessä olevat ravintolat, toimivat suoraan S-ryhmän alaisuudessa.

Kaikkiaan HOK-Elannolla on noin sata ravintolaa, ja ravintoloiden liikevaihto on yhteensä noin 125 miljoonaa euroa. Se onkin ravintoloitsijana Suomen ykkönen.

HOK-Elannon mahdollisuuksia kilpailussa ravintolatiloista parantaa sen vahva investointikyky.

"Suurin osa liikepaikoista on julkisessa kilpailussa ja niitä tarjotaan monelle yrittäjälle. En usko, että meillä on tässä etuoikeutettua asemaa. Voisin kyllä kuvitella, että vuokranantajan näkökulmasta HOK-Elanto on aika turvallinen vaihtoehto."

Primulan ravintoloita osuuskauppa ei enää havittele eikä neuvottele konkurssipesän kanssa niiden ostamisesta.

Kahden yksityisen ravintolaketjun kauppojen osuminen samaan aikaan on melko harvinaista. Heinonen sanoo, että heillä ei ollut mahdollisuutta lähteä yhtä aikaa tekemään kauppoja sekä Center Innistä että Primulasta.

"Meidän portfolioon Center-Innin ravintolat sopivat paremmin. Katsoimme, että tämä on parempi vaihtoehto meille."

Hannu S. Vanhanen
Kauppalehti