UUTISET



TUTKIJA USKOO MINILEIPOMOIDEN NOUSUUN JA ITSE TEHTYYN


Actival 18.04.2013 

Leivonnaistrendejä ovat nautinnollisuus, terveys, mukavuus, hyvinvointi ja vastuullisuus, kertovat Pariisin vuoden 2012 ruokamessujen leivonnaistrendikartta ja tutkija Vesa Heikkinen. Heikkinen myös uskoo, että bostonkakku voi nousta vielä trendileivonnaiseksi.

Pariisin Sialin vuoden 2012 ruokamessujen leivonnaistrendikartta sisälsi isoja maailmanlaajuisia sekä paikallisempia trendejä. Leivonnaisten kulutus kasvoi Euroopassa 2011-2012 20 prosenttia, ja karppaushimo on vähentynyt.

Yleisiä, globaaleja trendejä ovat aasialaisuus, välimerellisyys ja meksikolaisuus. Euroopassa paikallisesti trendikkäimpiä ovat alueelliset, ”isoäidin tekemät” ja leipomaperinnetuotteet. Ehkäpä retroreseptit, kuten Bostonkakku voivat olla seuraavaksi kahvipöydissä halutuinta herkkua.

– Uskon vahvasti minileipomoihin ja itse tehtyyn. Uskon myös, että bostonkakusta tulee vielä trendi, kertoo trendikatsausta tehnyt tutkija Vesa Heikkinen.

Heikkinen toimii Haaga-Healia AMK:n palveluinnovaatioiden yliopettajana, tutkijana, tulevaisuussparraajana ja tietokirjailijana. Hän on myös Actival Oy:n advisory boardin jäsen.

Nautinnollisuus

Upeita ja hienoja luksusleivonnaisia halutaan ostaa pienistä deleistä, tietysti luomuna ja alkuperästä tietoisena. Toisaalta kunnioitetaan perinteitä ja isoäidin pullaa, mutta toisaalta nautiskellaan myös hauskoilla ja eksoottisilla tuotteilla, joissa on hauskat pakkaukset ja runsaasti makua.

Terveys

Luonnollisuus ja ruoan ravitsevuus sekä jopa lääkinnällisyys on tärkeää. Painonhallintaruoat, säilöntäaineettomuus, runsas kasvisten hyödyntäminen, superruoat ja luomu kiinnostavat ihmisiä.

Toisaalta ollaan mukavuudenhaluisia, ja halutaan napata pieniä välipaloja ja herkkuja mukaan matkalla syötäväksi. Lisäksi kuluttajat nauttivat yhä enemmän dieettituotteita, rasvattomia, paikallisia ja hyvinvoipaisuutta korostavia tuotteita.