UUTISET



AMERIKKALAISJÄTTI DUNKIN' DONUTS HAASTAJANA SUOMEN DONITSIMARKKINOILLE


Markkinointi & Mainonta ja Actival 22.04.2014 

Yhdysvaltalainen kahvila- ja leipomoketju Dunkin' Donuts haluaa laajentaa toimintaansa Suomeen. Ensimmäisen kerran yhtiö tutki Suomen toimintojen aloittamismahdollisuuksia tammikuussa 1990, mutta ajankohtaa ei silloin katsottu sopivaksi. Yhtiön nyt antaman tiedotteen mukaan laajentuminen on osa yrityksen maailmanlaajuista kasvustrategiaa, jossa "Eurooppa on yhtenä avainkasvualueena".
Tällä hetkellä ketju etsii Suomesta franchise-yhteistyökumppaneita omistamaan ja johtamaan liiketoimintaa. Ensimmäisiä liikkeitä ollaan avaamassa Helsinkiin.
Tiedotteen mukaan Dunkin' Donutsilla on Euroopassa yli 120 ravintolaa. Esimerkiksi Pohjoismaissa sillä ei kuitenkaan ole vielä yhtään liikettä, vaan Suomesta katsottuna lähimmät myymälät löytyvät nyt Venäjältä ja Saksasta.
Yksi ketjun suurimmista kilpailijoista, eli Starbucks, avasi ensimmäiset kahvilansa Suomeen viime vuonna.

Dunkin' Donutsilla on yli 11 000 kahvilaa, joista runsaat 7 000 on Yhdysvalloissa.

Pörssilistatun emoyhtiön Dunkin' Brandsin franchising-ketjujen liikevaihto oli viime vuonna 9,3 miljardia dollaria eli noin 6,7 miljardia euroa. Liikevaihdosta noin 80 prosenttia kertyi donitsikahviloista.